Θα’θελα να’μουν Μακεδόνας αυτές τις περίεργες ημέρες των διαβουλεύσεων και των αμφισβητήσεων. Θα’θελα να είχα την ατυχία να μου ακυρώνουν την ταυτότητα και να υπερασπίζομαι έναν Αλέξανδρο σαν να έδινε ακόμη μία μάχη, όχι στον Γρανικό, αλλά στον Αξιό ποταμό. Να’μουν για μία ημέρα «καρντάσι» και όχι απλός φίλος και ένας Μητροπάνος να τραγούδαγε για μένα. Να καυχιέμαι ότι μόνο για τον Βορρά έπαιξε ο Χατζηπαναγής και ο Κούδας, ενώ ο Γκάλης έβαλε ένα τρίποντο για την πάρτη μου, που τον αποθέωνα από την κερκίδα.
Να’χα την τύχη να ξυπνήσω στην ομίχλη της Καστοριάς και να γίνω σκηνικό του Αγγελόπουλου σε μία χιονισμένη Φλώρινα. Να’πινα μπύρα με το όνομα Βεργίνα στα Λαδάδικα και να’λεγα ότι αυτόν τον μπαξέ με τις μηλιές και τις ροδακινιές στην Βέροια, τον έχω από τον παππού μου. Να πικραθώ από το τσιγάρο και να στρίψω στην γωνία, στην πλατεία των Σερρών, για να φάω Ακανέ Λαιλιά από τον Ρούμπο.
Μία βόλτα να βρέξω τα πόδια μου στην θάλασσα της Χαλκιδικής και να ανέβω μέχρι τα Χαμάμ στο Άγκιστρο να νιώσω ότι αυτός ο τόπος της Μακεδονίας κοχλάζει από τα έγκατά της.
Αυτές τις πικρές ημέρες των συζητήσεων θα’θελα σαν Μακεδόνας να καθίσω στο σκαμνί του Παγκόσμιου Δικαστηρίου γιατί υπερασπίζομαι τα δάση της Δράμας αλλά και την τουλούμπα της Κατερίνης. Να φωνάξω: είμαι ένοχος που αυτή την γη την υπερασπίστηκε ένας Παύλος Μελάς σαν να ήταν ο ίδιος Μακεδόνας, και ότι η μπουγάτσα είναι γλυκιά και αλμυρή γιατί, ως Μακεδόνας, έμαθα να τρώω το αλάτι της Ιστορίας όπως και την γλύκα της.
Να βγω ξημερώματα από το Μινουί, να περπατήσω δίπλα στην Καμάρα έχοντας στα αφτιά μου ακόμη τις πενιές του Καμπουρέλου ενώ η φωνή της Λιλής να γίνεται ένα με τον Βαρδάρη.
Να μάθω έναν χορό ποντιακό στα χωριά των προσφύγων και στα Γρεβενά να φάω ψητά κρέατα μέχρι η χοληστερίνη να χτυπήσει κόκκινο. Να κυληστώ μέσα στον κρόκο στα χωράφια της Κοζάνης και στους καταράκτες της Έδεσσας να καθίσω σ’ ένα παγκάκι. Θα’θελα ένα μεσημέρι να γίνω «αλύπητος» από ούζο στην Στοά του Μοδιάνου και να φάω με την χούφτα ελιές στο παζάρι του Σιδηρόκαστρου.
Θα’ θελα μια μέρα η μάνα μου να με ρωτήσει: «Να σε φτιάξω κεφτέδες;» και να της απαντήσω: «φτιάξε με γιαπράκια».
Μια μέρα να ήμουν Μακεδόνας για να έχω το καμάρι να λέω ότι όλα αυτά ήταν, είναι και θα είναι δικά μου.
37 σχόλια:
Με έκανες κομμάτια πρωί πρωί...
Το καλύτερο πόστ που έχω διαβάσει!
Και φυσικά ΕΙΣΑΙ ΜΑΚΕΔΟΝΑΣ.
Ναι για σου λέω!
H άλλη Μακεδονία (όχι η εξ ανατολών), η "ΑΝΥΠΑΡΚΤΗ":
ΤΟ ΚΑΙΝΟΝ ΟΝΟΜΑ
«Τῷ νικῶντι δώσω αὐτῷ τοῦ μάννα τοῦ κεκρυμμένου, καὶ δώσω αὐτῷ ψῆφον λευκήν, καὶ ἐπὶ τὴν ψῆφον ὄνομα καινὸν γεγραμμένον, ὃ οὐδεὶς οἶδεν εἰ μὴ ὁ λαμβάνων.»
(ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΙΩΑΝΝΟΥ Β΄ 17)
Η ακολουθία του Εσπερινού και τούτο το ψυχοσάββατο της Πεντηκοστής πλησίαζε στο τέλος της. Η μικρή εκκλησία του παραμεθώριου χωριού ήταν ασυνήθιστα γεμάτη. Το εκκλησίασμα αποτελούνταν σχεδόν αποκλειστικά από ηλικιωμένες μαυροντυμένες γυναίκες που μελαγχολικά άκουγαν τα ψαλλόμενα και σταυροκοπιούνταν ευλαβικά κάθε φορά που ο ψάλτης ή ο ιερέας ανέφεραν την λέξη κλειδί «ανάπαυσον».
Καθώς οι ύμνοι έφτασαν στο τέλος τους, άρχισε η ώρα της μνημόνευσης των ονομάτων. Ο νεαρός ιερέας εμφανίστηκε στην ωραία πύλη με ένα μάτσο πυκνογραμμένα χαρτιά και άρχισε την απαγγελία των ονομάτων που είχε φέρει το εκκλησίασμα. Η φαινομενικά ήσσονος σημασίας και μάλλον βαρετή αυτή χρονική περίοδος ήταν πολύ σημαντική για τις μαυροντυμένες γιαγιάδες. Όλες είχαν τεντώσει τα αυτιά τους και άκουγαν με πολλή προσοχή.
Σε ένα συγκεκριμένο χαρτί ο ιερέας έδειχνε να δυσκολεύεται. Κόμπιαζε λίγο και έκανε σαν να σκεφτόταν πριν προφέρει το κάθε όνομα. Ο ψάλτης (που η στρατιωτική θητεία τον είχε φέρει σε εκείνα τα μέρη) ένιωσε άσχημα μιας και ήταν ο γραφέας πολλών ονομάτων. «Τόσο δυσανάγνωστα γράφω!» ψιθύρισε. Εν τούτοις μια από τις γιαγιάδες που κάθονταν στις πίσω πίσω θέσεις ήρθε μπροστά και έδειχνε μάλλον ανήσυχη. Ο ιερέας συνέχισε «των δούλων του Θεού: Δόξας, Στογιαννούλας, ε....» Η ηλικιωμένη γυναίκα δεν κρατήθηκε άλλο και φώναξε «Παπά γιατί δεν αφήνεις τους πεθαμένους στην ησυχία τους; Γιατί αλλάζεις τα ονόματά τους;» «Σε παρακαλώ, τέτα» απάντησε ο παπάς «ησυχία! Δείξε σεβασμό στην ιερή στιγμή αυτή!» Η γυναίκα δεν πτοήθηκε και άρχισε να μιλάει σε μια γλώσσα διαφορετική «Σο μι βέλις μπε πόπε; Μπάμπα μι σε βίκα Σλάβα, νε Δόξα! Γόσπο ονάκα για ζνάε! Τρέμπα ντα κάζις Σλάβα α νε Δόξα!"
«Σε παρακαλώ τέτα», συνέχισε ο παπάς, «σταμάτα να μιλάς. Δεν μπορώ να διαβάσω βουλγάρικα ονόματα στην εκκλησία!» «Σο μι βέλις μπε πόπε;», απάντησε έξαλλη η ηλικιωμένη γυναίκα, «το όνομα Φρειδερίκη που έδωσαν στη μακαρίτισσα τη θεια σου ήταν ελληνικό; Έχει τέτοια αγία και δεν το ξέρω; Αλλά τη διάβασες κανονικά! Οι δικοί μου οι πεθαμένοι ήταν βαφτισμένοι ορθόδοξα με αυτά τα ονόματα! Γιατί τα αλλάζεις;». Ο ιερέας έδειχνε προβληματισμένος, το εκκλησίασμα άρχισε να θορυβεί, ο ιερέας είπε «Ησυχία!» και ο νεωκόρος έκανε τη μετάφραση «Ντα πούκνιτε!»
Μετά από κάποια δευτερόλεπτα σιγής ο ιερέας μουρμούρισε «μηδέν ώφελεῖ, άλλά μᾶλλον θόρυβος γίνεται» και συνέχισε αποφασιστικά «ὑπέρ ἀναπαύσεως τῶν κεκοιμημένων δούλων τοῦ Θεοῦ: Σλάβας, Στογιάνκας, Μπόρις, Ζλάτας, Βελίκας, Τράϊτσε...». Το εκκλησίασμα ηρέμησε, το επεισόδιο θεωρήθηκε λήξαν και ο εσπερινός τερματίστηκε κανονικά.
Το επεισόδιο αυτό έφερε στη σκέψη μου το χωρίο της Αγίας Γραφής με το οποίο άνοιξα αυτό το μικρό αφήγημα. Στο βιβλίο της Αποκάλυψης (για το οποίο πολύς λόγος γίνεται στις μέρες μας) ο Χριστός υπόσχεται, μεταξύ άλλων, στους νικητές του καλού αγώνα της πίστεως ένα «καινούργιο όνομα». Δεν καταλαβαίνω λοιπόν γιατί τόση αγωνία για τα «ξενικά» ή αρχαία ονόματα των πιστών αφού, έτσι κι αλλιώς, κατά τη Δευτέρα παρουσία αυτά θα αλλάξουν!
Και ένα παράδειγμα από το αγιολόγιο:Στις 5 Ιουνίου εορτάζει μεταξύ άλλων ο άγιος μάρτυρας Απόλλων, στις 5 Δεκεμβρίου ο άγιος Μάρτυρας Διογένης. Οι άγιοι μάρτυρες αυτοί όταν ασπάσθηκαν το χριστιανισμό διετήρησαν τα «εθνικά» ονόματα που είχαν, αυτό όμως δεν τους εμπόδισε να μαρτυρήσουν για τον Χριστό.
Κλείνοντας αυτό το αφήγημα το καταθέτω και σαν απολογητικό υπόμνημα για χρήση από όσους φίλους επιθυμούν να δώσουν στα παιδά τους παραδοσιακά ονόματα των παππούδων και γιαγιάδων τους ή όποιο άλλο όνομα της επιλογής τους. Και όπως είπε και μια γιαγιά ονόματι Σουλτάνα με έντονη Κωνσταντινουπολίτικη προσφορά στον ιερέα που είχε αντίρρηση να βαπτίσει την εγγονή της Σουλτάνα «θα υπάρξει αγία Σουλτάνα σύντομα! Η ξαδέρφη μου με το ίδιο όνομα είναι βαριά άρρωστη και όλοι την ξέρουν για αγία γυναίκα!»
Αναστάσιε Καζαντζίδη, κομμάτια γινόμαστε κι εμείς όταν βλέπουμε να σέρνεται σε Διεθνή Δικαστήρια Τσίρκου το τελευταίο αληθινό κομμάτι της Ελλάδας.
Διότι πώς να το κάνουμε;Στο Βορρά θα ανατέλει πάντα το Αστέρι που ακολουθούμε!
Αν θελεις βαλε και εμενα στην παρεα και ασ μενω αθηνα
Φίλε Ανώνυμε, όπως τονίζεις, το όνομα που παίρνεις είναι που θα σε διαχωρίζει ακόμη και στο χώμα από τον "γειτονά" σου. Είτε λέγεσαι Σιμέλα, είτε λέγεσαι Σουλτάνα μ'αυτό θα πορευθείς και αυτό θα υπερασπισθείς. Το θέμα δεν είναι "η γλώσσα μου να είναι ελληνική", ελληνική να είναι η σκέψη μου,που δεν έχει σύνορα αλλά ξέρει που να βάζει όρια.
Ανώνυμε Νο2, η Μακεδονία δεν είναι γεωγραφικός χώρος. Ξεκινάει από την Γαύδο και τελειώνει στον Έβρο.
Άρα η παρέα χωράει τους πάντες...
Θα συμφωνήσω με τον Αναστάση, σε όλα.
Αμάν ρε φίλε, ξεχνάς ότι σε διαβάζουν άνθρωποι που είναι στο εξωτερικό... Με έκανες κομμάτια
Και ναι άμα τα έχεις δει όλα αυτά που γράφεις, τότε και μακεδόνας είσαι και πολλούς φίλους μακεδόνες έχεις!
Καλή σου μέρα!
Ιπτάμενε,(Γεια και χαρά σου ξενητειά), κομμάτια και εσύ, κομμάτια αυτοί, κομμάτια κι εμείς που παίρνουμε τις πολύτιμες λέξεις σας και τις βάζουμε μετάλλεια στο ηλεκτρονικό μας πέτο.
Καλημερα σ'ολους απ'την Αθηνα.
Το κεντρο της γης και των Βαλλιανατων.
Κριμα που τετοια posts δεν κανουν τον γυρο του κοσμου.
Κομματια ολοι μας.
Μπραβο simpleman
Φίλε Simpleman, όταν όμως σε λένε Βελίκα, και είσαι γέννημα θρέμμα της Μακεδονίας αλλά σου αρνούνται το δικαίωμα να λέγεσαι Μακεδόνα (άντε, το πολύ πολύ να σε αφήσουν να λέγεσαι "εντόπια"…ε, νομίζω ότι υπάρχει πρόβλημα!
Φίλε ανώνυμε.Ο ιππόδρομος που έχουν σχεδιάσει πολιτικοί παρασκηνιακοί ντόπιοι και ξένοι μισέλληνες,που θέλουν σε αυτόν να ξεχωρίζουν τα καθαρόαιμα άλογα από τα άλλα,δεν καταπίνεται από Έλληνες που χύσαν το αίμα τους και αναπνέυσαν αυτόν τον αέρα είτε έχουν το όνομα Χρήστος, είτε Βελίκας, είτε Βίκτωρας, είτε Σουλτάνα. Η καθαρότητα του Έλληνα φαίνεται πρώτον στο φιλότιμό του και δεύτερον στο δίκαιο.
Εξαρτάται το πώς αντιλαμβάνεται κανείς τον Ελληνισμό. Ο αρχαίος Ελληνισμός ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΣ: ο σημερινός φαίνεται πως είναι! Τουλάχιστον εντός συνόρων της Ελλάς.
http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=416650
Συγχαρητήρια Simpleman. Όσο υπαρχουν άτομα που σκεφτονται έτσι δεν υπαρχει πρόβλημα - το θέμα έιναι ότι δεν θελουν να μας αφήσουν να σκεφτόμαστε έτσι. Δίκιο έχεις, για την έκταση της Μακεδονίας - από Γαύδο μέχρι Έβρο - το ίδιο και η Θράκη και Ήπειρος κτλ.
@ ανώνυμε 2.59 - Ίσως η Ελλάδα είναι η τελευταία Δημοκρατική χώρα στον κόσμο - αυτό μας έχει "φαει" - η παρεξήγηση του όρου Δημοκρατία και η παρεξηγημένη Ελευθερία
ο Ελληνισμός δεν κάνει διακρίσεις, θρησκευτικές η φυλετικές - όλες οι δήθεν διακρίσεις δημιργήθηκαν τα τελευταία χρόνια γιατί εξυπηρετούν συμφέροντα!
Και να ξεκαθαρίσω ότι αν γεννήθηκες στην ΠΓΔΜ είσαι γέννημα θρέμα της Γιουγκοσλαβίας που ξαφνικά αποφασίσες να αλλάξεις εθνικότητα - αυτό όμως δεν το κρίνεις όυτε εσύ όυτε εγώ - η Ιστορία κρίνει και δεν ξεχνάει
kai mena kommatia me ekanes dradu dradu....san na ta grafa ego....na rtheite na sas pame gia mpougatsa k glukia k almuri,giati oloi se auton ton topo kardasia eimaste!!sas filo gluka!
DIMITRI D:
ΑΝ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΝ ΓΝΩΡΙΖΑΝ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΟΠΩΣ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΑ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥΣ ΣΙΓΟΥΡΑ ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΗΡΧΕ ΟΥΤΕ ΩΣ ΥΠΟΨΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΟΝΟΜΑΣΙΑΣ (ΣΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, ΑΥΡΙΟ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ, ΜΕΘΑΥΡΙΟ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣΚ.ΛΠ).
DOMNA:
ΠΡΩΤΑ ΤΗΝ ΑΛΜΥΡΗ, ΜΕΤΑ ΜΙΑ ΜΕ ΚΙΜΆ ΚΑΙ ΜΕΤΆ ΤΗΝ ΓΛΥΚΙΑ. ΚΑΙ ΕΠΕΙΔΗ Η ΓΛΥΚΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΣΑΣ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΧΤΥΠΑΜΕ ΚΑΙ ΈΝΑ ΚΑΖΑΝ ΝΤΙΠΙ...
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΠΟΥ ΣΠΑΤΑΛΗΣΑΤΕ ΝΑ ΕΡΘΕΤΕ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙΚΟ ΤΩΝ SIMPLE MAN ΚΑΙ ΝΑ ΤΑ ΛΕΜΕ ΣΥΧΝΟΤΕΡΑ...ΚΑΡΝΤΆΣΙΑ
Ξέχασες το ραβανί του Χοχλιούρου στη Βέροια! Έτσι κι αλλιώς οι γλύκες της πατρίδας μας είναι ατελείωτες,ίσως για να παλέυουμε τις πίκρες που προσπαθούν να μας "κεράσουν" οι ανιστόριτοι.
http://www.bulgarmak.org/makedonia.htm
s argentum:
Το κείμενο το γυρίσαμε στον Τσελεμεντέ αλλά αυτό είναι που σε κάνει να λατρεύεις αυτός τον τόπο:Ακόμη και στα δύσκολα βρίσκουμε τον τρόπο να γελάμε.
Να' σαι καλά.
Έχεις πένα φίλε μου και έχεις και ευαισθησίες (αν κρίνω και απο το τραγούδι των Skynyrd....)
Και Μακεδόνας είσαι, και Κρητικός, και Θηβαίος και Αθηναίος και Σπαρτιάτης και Θρακιώτης και Πόντιος και ότι θες εσύ.
Γιατί όταν ο Έλληνας ξέρει ποιος είναι, ξέρει πως αρκεί απλά....να διαλέξει!
Δεν διαλέγεις πλευρά με κριτήριο αυτό που θα γράψει η μελλοντική επίσημη ιστορία, αλλά από αυτό που καθορίσει την ανεπίσημη ιστορία των επόμενων γεννεών:Την αληθινή. Τόσο απλά.
simpleman καταπληκτικό αυτό που έγραψες.
ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ!!!!!!
Να θυμήσω στον ανώνυμο Ν.1 οτι οι Έλληνες των σκοπίων (300.000) διώκονται ποινικά.
Να του θυμήσω οτι η Βόυλγαρία δεν αναγνωρίζει ¨Μακεδονική εθνότητα¨.
Να του θυμήσω οτι εδώ ¨Έδεσσα¨ μιλάνε τα ¨εντόπια¨ ελέυθερα.
Να του θυμήσω οτι δεν υπάρχει Μακεδονική εθνότητα
και εν τέλει να του θυμήσω οτι η ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΗΤΑΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ παρ όλην την προπαγάνδα κάποιον μέσα στην Ελλάδα, οι οποίοι δεν διώκονται ποινικά σε αντίθεση με κάποιο γειτονικό κρατίδιο.
Μετά τιμής ενας φίλος απο Έδεσσα
Μπράβο simpleman για το ποστ. Μακεδόνας είναι ο οποιοσδήποτε που αισθάνεται Έλληνας και αγαπάει αυτό τον τόπο.
akritas:
Πώς, γαμώτο μου, να χωρίσεις αυτή την χώρα; Τί να ξεχάσεις και τί να λησμονήσεις; Μόνο άψυχος αν είσαι μπορείς να την βάλεις σε ένα οβάλ γραφείο και να την διαμελίζεις.
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ = ΕΛΛΑΣ
ΕΛΛΑΣ = ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
ΑΥΤΟ ΝΑ ΓΡΑΦΕΤΑΙ ΣΑΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΚΑΘΕ ΑΝΘΕΛΛΗΝΙΚΟ-ΣΚΟ(Ρ)ΠΙΑ-ΝΟ SITE. ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΟΥΝ, ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΣΙΓΟΥΡΟΙ
ΑΔΕΛΦΙΑ ΕΛΛΗΝΕΣ!!!
ΠΡΕΠΕΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΝΑ ΞΥΠΝΗΣΟΥΜΕ!
ΝΑ ΚΛΕΙΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΕΙΣ!
ΝΑ ΒΓΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΛΗΘΑΡΓΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΒΟΥΡΚΟ!
ΝΑ ΑΓΑΠΗΣΟΥΜΕ Ο ΕΝΑΣ ΤΟΝ ΑΛΛΟΝ!...KAI TΕΛΟΣ ΝΑ ΒΓΑΛΟΥΜΕ ΠΡΟΣ ΤΑ ΕΞΩ ΤΟΝ ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟ ΜΑΣ ΠΟΥ ΤΟΣΟ ΣΥΧΝΑ ΜΠΕΡΔΕΥΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟ(ΠΟΥ ΕΠΙΔΕΙΚΝΥΟΥΝ ΟΙ ΑΠΟΛΙΤΙΣΤΟΙ ΓΕΙΤΟΝΕΣ ΜΑΣ)!!!!!
Ο ΣΑΛΟΝΙΚΙΟΣ
"Να βγω ξημερώματα από το Μινουί, να περπατήσω δίπλα στην Καμάρα έχοντας στα αφτιά μου ακόμη τις πενιές του Καμπουρέλου ενώ η φωνή της Λιλής να γίνεται ένα με τον Βαρδάρη."
τι μου θύμησες τώρα!!!
Ημουν Σαλόνικα από 1986 έως και 1992 και 1994-1998.
Δαμιανέ,
η Θεσσαλονίκη θα είναι πάντα στην καρδιά μας μία εκδρομή τόσο κοντά μα και τόσο μακρυά.
Χαίρομαι που σου θύμησα.
Εξαίρετη ανάρτηση.
Ιθαγενή, διαβάζοντάς τη είχα την εντύπωση οτι είσαι όντως Μακεδόνας.
[Μήπως είσαι?]
Τα εννέα στα δέκα περιβάλλοντα που αναφέρεις τα γνωρίζω, εκτός του Σιδηροκάστρου.
Αφού τα περιγράφεις όλα τόσο καλά, όντως είσαι Μακεδόνας.
______________________________
Πρίν το 1912, το γνωστό σε πολλές περιοχές -της Δυτικής κυρίως Μακεδονίας-
ιδίωμα "τα ντόπια" το γνώριζαν όλοι σχεδόν οι κάτοικοι.
[Έλληνες, τούρκοι, βούλγαροι, αλβανοί]
Μια φτωχή σλαβικής χροιάς «γλώσσα» βασισμένη σε ελάχιστες λέξεις -περίπου τριακόσιες-
και από κεί και πέρα ο καθένας προσέθετε ελληνικά, Τούρκικα, αλβανικά.
Παρόλο που αρκετοί από αυτούς δεν μιλούσαν ελληνικά
- παρα μόνο λίγες λέξεις- οι Έλληνες της Δυτ. Μακεδονίας
εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, είχαν Ελληνορθόδοξα ονόματα.
Η γιαγιά του πατέρα μου ας πούμε λεγόταν Σταυρούλα.[γενν.1889]
Έτσι την βάπτισαν –δεν ήταν κάποια μετονομασία.
Για αυτό, μου έκανε μεγάλη εντύπωση, το γεγονός της ύπαρξης
[μέσα στο «διήγημα»]
τόσων πολλών σλαβικών ονομάτων σε εκκλησία του Πατριαρχείου
που λειτουργούσε στην Ελληνική, γιατί από όσο γνωρίζω,
οι περισσότερες εκκλησίες της Μακεδονίας, πριν αυτή απελευθερωθεί,
είχαν ορθόδοξους ιερείς του Πατριαρχείου, οι οποίοι έψαλλαν
και διάβαζαν Ελληνικά.
Οι Βούλγαροι κομιτατζήδες κάναν αγώνα [πρίν το 1912]
για να εγκαταστήσουν παπάδες βούλγαρους παντού.
Οι βούλγαροι [αν ήταν βούλγαροι αυτοί του «διηγήματος»]
δεν πήγαιναν σε εκκλησίες του Πατριαρχείου,
αλλά σε αυτές της Εξαρχίας.[Βουλγαρική εκκλησία]
Εκεί, είχαν βούλγαρους παπάδες οι οποίοι έψαλλαν στη βουλγαρική γλώσσα.
[Οι περισσότεροι από αυτούς, έφυγαν με τις ανταλλαγές πληθυσμών [1923]
-οι υπόλοιποι το '49]
Απορώ λοιπόν με το διήγημα,
μήπως αυτός που το έγραψε, ήταν τίποτα «Ουράνιο τόξο»?
Έτσι όπως γράφει το "ιδίωμα" το κάνει να μοιάζει βουλγάρικο.
Μήπως είναι ο Bulgarmak?
Αγωνιστικούς Χαιρετισμούς
Beyond The Stars
Κάτοικος Φλώρινας [γέννημα-θρέμμα]
και γνώστης του «ιδιώματος»…
Ανώνυμε 30/10/09,
όχι, Μακεδόνας δεν είμαι γιατί αν ήμουν θα γνώριζα αυτά που γνωρίζετε εσείς: Τις λεπτομέρειες. Αν και είμαι κάθετα αντίθετος με μειονότητες εντός χωρών, από την άλλη έχω την υποχρέωση ως άνθρωπος να αφήνω χώρο σκέψεως και εκφράσεως (και μόνο αυτό) σε όποιον θέλει να λέει την δική του αλήθεια. Αυτό όμως δεν ανατρέπει την καθολική αλήθεια.
Χαιρετισμούς στην Φλώρινα. Πότε άραγε θα πέσει αυτό το μοναδικό χιόνι της;
Simple man,
Καλησπέρα!
Το χιόνι το είδαμε προχτές στα βουνά μας.
Η κορυφή του Βίτσι [πάνω από τα 1800μ] ήταν καλά χιονισμένη.
Το χιονοδρομικό της Βίγλας
[1650 βάση / 2100 κορυφή] είχε πολύ λίγο χιόνι.
Σήμερα όμως απο το πρωί είχαμε έντονη χιονόπτωση
[σε υψόμετρο πάνω απο τα 800μ]
με αποτέλεσμα να καλυφθούν όλα τα βουνά από ένα κατάλευκο πέπλο.
Η Φλώρινα είναι χτισμένη στα 650 με 700 μέτρα υψόμετρο.
Μέχρι τώρα μέσα στη πόλη έβρεχε.
Ίσως όμως απόψε τη νύχτα να το γυρίσει σε χιόνι.
__________________________________
Εκτιμώ την απόφασή σου να αφήνεις χώρο έκφρασης σε όλες τις φωνές.
[θετικές η αρνητικές].
Αυτή είναι άλλωστε η αρχή του διαλόγου.
Το κείμενο όμως που είχε παραθέσει ό ανώνυμος,
ήταν αρκετά προκλητικό -για μένα τουλάχιστον-
ώστε να μένει αναπάντητο τόσο καιρό.
Δημιουργούσε στους αναγνώστες μία εικόνα σχετικά θολή.
Αφού το ξανασκέφτηκα, συμπερανα πως δεν ήταν τελικά o Bulgarmak,
ούτε καποιος ρευστοσυνείδητος του "Ουράνιου τόξου".
Ήταν μάλλον μιά αναπαραγωγή ενός "διηγήματος" απο τα πολλά που υπάρχουν,
με τα κύρια στοιχεία του τονισμένα σε βαθμό υπερβολής.
Τέτοιου είδους όμως διηγήσεις με μιά μικρή διαστρέβλωση,
χρησιμοποιούνται άνετα απο μηχανισμούς προπαγάνδας.
Αγωνιστικούς χαιρετισμούς,
_______________Decay
[όλο ονόματα είμαι]
Σου εύχομαι να ξυπνήσεις με χιόνι. Εχω δύο χρόνια να ξυπνήσω με χιόνι και μου'χει λείψει αυτό το θαύμα.
Οσον αφορά τώρα σε όσα αναλύεις, είμαι σίγουρος ότι η προπαγάνδα που θα ξεκινήσει άμεσα και πολύ έντονα από αυτούς που και οι δύο γνωρίζουμε, θα είναι άνανδρη και ανελέητη. Ομως γι' αυτό είμαστε εγώ εδώ και εσύ εκεί. Για την υπεράσπιση του πρωινού στο Βίτσι και του ηλιοβασιλέματος στην Γαύδο
Θα τα λέμε.
Προσπερνώντας τα σχόλια , θετικά και αρνητικά , να πω απλά ως κάποιος που ετοιμάζεται να παντρευτεί σε λίγους μήνες στο Σιδηρόκαστρο , πως είμαι πολύ συγκινημένος από το ανάγνωσμα αυτού του κειμένου...Καλημέρα...
Eίδα,μόλις,την ευγενική προσπάθειά σου,αδελφέ,και 'σε συγχαίρω.
Ε Δ Ω ΕΙΜΕΘΑ ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΝΤΡΙΨΟΥΜΕ ΤΗ ΣΚΟΠΙΑΝΙΚΗ ΙΤΑΜΟΤΑΤΗ,ΘΡΑΣΥΔΕΙΛΗ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ.
ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΚΑΙ Η ΓΕΥΓΕΛΗ ΜΆΣ ΑΝΗΚΟΥΝ!
ΑΓΥΡΤΕΣ ΣΚΟΠΙΑΝΟΒΑΡΔΑΡΙΑΝΟΙ,ΑΠΟΛΛΥΤΑΙ Η ΓΗ ΕΜΠΡΟΣΘΕΝ ΤΩΝ ΠΟΔΩΝ ΣΑΣ!
ΕΛΛΑΣ Ι Σ Ο Ν ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ.
ΑΧ,ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΜΟΥ!
ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΟΥ ΓΛΥΚΕΙΑ!
Ε Δ Ω ΕΙΜΕΘΑ ΓΙΑ ΝΑ ΣΕ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΘΟΥΜΕ ΠΑΝΤΙ ΤΡΟΠΩΙ ΚΑΙ ΜΕΣΩΙ!
ΤΟ Τ Ι Τ Ο Σ Τ Α Ν Δ Ε Ν ΕΧΕΙ ΘΕΣΗ 'ΣΤΗΝ Ε.Ε. ΤΩΝ 27!
scepticusbatsicus,
να είσαι καλά.
Αρχαίος χριστιανός,
σε ευχαριστώ
«ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ: Θρυλική πορεία από τα βάθη των αιώνων»
Μα είμαστε Μακεδόνες. Όπως είμαστε Θεσσαλοί. Όπως είμαστε Πελοποννήσιοι. Όπως είμαστε Επτανήσιοι. Όπως είμαστε Πόντιοι. Όπως είμαστε Δωδεκανήσιοι. Κρήτες, κυκλαδείτες, Ηπειρώτες, θρακιώτες, στερεολλαδίτες, Κύπριοι κλπ., απόδημοι Έλληνες. Το άρθρο σου ωραίο. Αλλά ο διαχωρισμός του Μακεδόνα από τους άλλους Έλληνες μέγιστο λάθος και επικίνδυνο. Και δυστυχώς αυτό έκαναν και οι παμμακεδονικες . Που δεν μπορούμε να συμμετάσχουμε στη διαμαρτυρία τη δικαστική όσοι δεν έχουμε καταγωγή από ΜΑΚΕΔΟΝΊΑ. Η ΜΑΚΕΔΟΝΊΑ ΕΊΝΑΙ ένα κομμάτι της Ελλάδας.ΟΙ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ. ΓΙΑΤΙ ΑΠΟΚΛΕΊΟΥΝ ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ;; Και όταν υποφέρει ένα τμήμα της έχουμε υποχρέωση και καθήκον να προστρέξουμε όλοι οι Έλληνες. Δηλαδή αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα με τη Φολεγανδρο θα πρέπει να την υπερασπιστούν μόνο οι κάτοικοί της;;; δηκαδη 50 ατομα;;; Θα υπερασπιστούν όλοι οι Έλληνες την Μακεδονία μας όπως και στους Βαλκανικούς πολέμους .
Δημοσίευση σχολίου